رسانه و فضای مجازی

*خوش آمدید*
رسانه و فضای مجازی

امیدوارم مطالبم مفید و مورد پسندتون باشه.
ممنون از کسانی که وبلاگم را دنبال میکنند.

پیام های کوتاه

فضای مجازی از دیدگاه بزرگان دین

جمعه, ۴ بهمن ۱۳۹۸، ۰۶:۲۴ ب.ظ

آیت الله جوادی آملی:

فضای فرهنگ و فکر و اندیشه، فضای مجاز نیست، بلکه فضای حقیقت است! خواه از ابزار حسّی به دست آید یا از ابزار ماورای حِسّ باشد. چیزی که با اندیشه اندیشوران در ارتباط مستقیم است، پیامی را به ذهن منتقل می کند یا خصوصیّتی در نفس ایجاد می کند، این حقیقت است و نه مجاز! زیرا نه سیم حقیقت است تا بی سیم شود مجاز و نه چهره صفحه تلویزیون حقیقت است تا اگر چیزی بی صورت و بی تصویر بود مجاز شود؛ هر جا فکر است و اندیشه است و انتقال فکر و اندیشه و علم، حقیقت است.

فضای مجازی امروز، حرف نخست در تخریب یا سازندگی

آیت الله مکارم شیرازی:

فضای مجازی امروز حرف نخست را در تخریب یا سازندگی می زند؛ هر چند بانیان آن در خارج از کشور بنای تخریب فرهنگ دینی ما را دارند. بنابراین باید از این ابزاری که می تواند عامل هدایت یا ضلالت خانواده ها باشد به نحو صحیح استفاده کنیم.

پدیده اینترنت، رسانه سودمند و مضر

آیت الله سبحانی:

پدیده اینترنت، رسانه بسیار نافع و سودمندی است که افکار انسان ها را به سرعت در تمام جهان منعکس می سازد و ما این صنعت قرن 21 را به پدیدآورندگان آن تبریک می گوییم. نکته مهم، جنبه محتوایی این پدیده است که سالم و سازنده باشد و به تحکیم مبانی رفتاری و عقایدی بپردازد. ولی اگر فردی به بهانه آزادی قلم و فکر، اندیشه ای را مطرح کند که جامعه را به سوی الحاد و دوری از ارزش ها بکشاند، مسلماً، مضر و ویرانگر خواهد بود.

ب) آسیب ها

تکنولوژی غربی مانند آب گل آلود و غیر بهداشتی

آیت الله مکارم شیرازی:

ما از تکنولوژی به تمام معنا دفاع می کنیم. عده ای خیال نکنند ما مخالف این تکنولوژی ها هستیم، منتهی تکنولوژی غربی مانند آب گل آلود و غیربهداشتی است. آب، مایه حیات است اما وقتی گل آلود و غیر بهداشتی شد باید تصفیه شود. ما می گوییم این آب آلوده غیربهداشتی به نام نسل سوم اینترنت را تصفیه کنید تا آب بهداشتی شود و در اختیار بگذارید تا همه از آن استفاده کنند و کسی مخالف آن نیست. آدم بی عقل، مخالف پیشرفت و تکنولوژی است.

نشانه رفتن ایمان جوانان

آیت الله سبحانی:

ما، در عصری زندگی می کنیم که عوامل گمراه کننده طیف جوان در آن، از ماهواره ها گرفته تا فیلم ها و رادیوها و افکار و اندیشه ها و ایسم های نوظهور فراوان است و هر کدام ایمان جوانان ما را نشانه گرفته اند.

وسایل ارتباط جمعی در دست غربی ها

آیت الله مصباح یزدی:

امروز انواع و اقسام وسایل رسانه ای در اختیار آن هاست. هر کسی وبلاگ شخصی دارد و هر چه می خواهد، می نویسد و دیگران هم از آن استفاده می کنند. امکانات رسانه ای اصلاً قابل مقایسه با گذشته نیست. در گذشته وقتی می خواستند یک حرفی را حتّی در یک جامعه هزارنفری پخش کنند، به آسانی ممکن نبود. امّا اکنون در عرض یک دقیقه یک خبر به کل دنیا منتشر می شود. وسایل ارتباط جمعی و به همان میزان، نقشه های شیاطین، پیچیده شده است؛ امّا ریشه و اساس کار همان است.

فضای مجازی و مراقبت وسوسه شیطان

آیت الله جوادی آملی:

کار شیطان وسوسه است و اگر وسوسه نباشد به مقامی نمی توان ر سید و در کل نظام وسوسه خیر است، مانند این که بیماری خیر است و اگر کسی مریض نمی شد، داروها و اسرار عالم کشف نمی شد. اکنون در فضای مجازی در اثر تحریک و شهوت راه فساد را باز کردند و کار پیروان کفر این است که راه مساجد را ببندند.

معضل بزرگی به نام نسل سوم تلفن همراه

آیت الله مکارم شیرازی:

وزیر محترم ارتباطات نامه ای به من نوشته بودند که ما شورای عالی مجازی را دیدیم، شورای عالی مجازی به من گفتند که با من تماس نگرفتند. مسأله مهم این است که گفتند: بعد از این نسل سوم روی موبایل ها هر فیلمی که بخواهید هست. من مشهد بودم برای من آوردند و نشان دادند و انواع فیلم های آلوده در آن بود بدون هیچ گونه فیلترشکنی؛ با این وجود بنده باز هم اعتماد نکردم. از یکی از اطرافیان، تلفن همراهش را گرفتم و باز دیدم که تمام فیلم ها بدون هیچ گونه فیلتری در آن وجود دارد؛ ما خواستیم که این آقایان بروند پیش وزیر محترم ارتباطات و جلوی چشم ایشان به ایشان نشان بدهند که چه فیلم هایی فورا روی تلفن همراهشان می آید.

فضای مجازی و خطر سقوط خانواده

آیت الله مصباح یزدی:

امروز امکانات و وسایلی همچون ماهواره، اینترنت، سی دی ها و حتی تلفن های همراه در خدمت ترویج فساد قرار گرفته و به درون خانواده ها راه یافته و به خصوص نسل جوان را نشانه گرفته است.

بیش تر برنامه های ماهواره، مخرّب

آیت الله سبحانی:

ماهواره ابزاری است که توسط علم بشری ایجاد شده و ما مخالف استفاده از علم نیستیم، ولی بیش تر برنامه های ماهواره مخرّب است و یا دین و یا اخلاق مردم را هدف گرفته است و چیز مفیدی ندارد.

سلاح شیاطین برای فتح سنگرهای فرهنگی

آیت الله مصباح یزدی:

امروز فن آوری اطلاعات و ارتباطات و ماهواره و شبکه جهانی اینترنت، امکاناتی را در اختیار شیاطین قرار داده که تاکنون سابقه نداشته و دشمن با استفاده از آن روز به روز دامنه فعالیت های مخرّب فرهنگی خود را گسترش می دهد و با سرعتی فوق تصور، سنگرهای فرهنگی را یکی پس از دیگری در نوردیده و فتح می کند.

هدف بانیان اصلی فضای مجازی تخریب فرهنگی

آیت الله مکارم شیرازی:

فضای مجازی هم می تواند سازندگی داشته باشد و هم تخریب، اما با توجه به این که بانیان اصلی این فضا هدف شان تخریب فرهنگی است، کار ما مشکل و پیچیده است و تلاش بیش تری می طلبد.

شبکه های ماهواره ای به دنبال تخریب اخلاق

آیت الله سبحانی:

شبکه های فراوان ماهواره ای فارسی زبان به دنبال از بین بردن دین و اعتقاد مردم هستند و اخلاق را در جامعه تخریب می کنند.شبکه های ماهواره ای، رواج مد و موسیقی های مبتذل و آرایش های زننده را ترویج می کنند و به دنبال تخریب اخلاق جامعه هستند.

گسترش شبکه های ارتباطی غربی

آیت الله مصباح یزدی:

واضح است که تلاش غرب در گسترش شبکه های ارتباطی و خبری، به منظور آن است که سلیقه ها، معیارها و الگوهای رفتاری و اخلاقی خود را در قالب فیلم ها، شوهای تلویزیونی و دیگر برنامه های سرگرم کننده مبتذل، در سراسر کره زمین و به تمام بشریت تحمیل کند و این نیست مگر آن که در زیر آن، اهداف شیطانی سودجویانه نهفته است. در حالی که ترویج فرهنگ سالم، دور از هرگونه دسیسه و با پشتوانه ای که از حقیقت دارد، با اهداف الهی انجام می شود. بنابر این ترویج هر فرهنگی یک امر ناپسند تلقی نمی شود و علت اساسی مخالفت ما با فرهنگ مهاجم غرب، آثار ضدالهی و ضدمعنوی آن است که به عنوان یک بار منفی، در آن به وجود آمده است.

موافقین ۰ مخالفین ۱ ۹۸/۱۱/۰۴
مینا اسکندری

نظرات  (۳)

بسیار آموزنده بود

پاسخ:
تشکر

عالی👌👌👌

پاسخ:
ممنونم

مطلب خیلی خوبی بود

پاسخ:
ممنون از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی