رسانه و فضای مجازی

*خوش آمدید*
رسانه و فضای مجازی

امیدوارم مطالبم مفید و مورد پسندتون باشه.
ممنون از کسانی که وبلاگم را دنبال میکنند.

پیام های کوتاه

تاثیر رسانه ها بر نوجوانان

جمعه, ۴ بهمن ۱۳۹۸، ۰۷:۲۰ ب.ظ

رسانه ها در حالت دادن به شخصیت و رفتار نوجوانان تاثیر زیادی دارند . هنگامی که فرزندان شما از تاثیرات رسانه ها آگاهی داشته باشند ، راحت تر می توانند با رسانه ها برخورد کرده و از تاثیرات مخرب آنها در امان باشند یا از تاثیرات مثبت آنها استفاده کنند .

نگرانی درباره ی تاثیرات رسانه ها بر نوجوانان

اگر شما نگران تاثیر رسانه ها بر رفتار نوجوانانتان هستید می توان گفت نگرانی تان خیلی طبیعی است . بعضی از تاثیرات رسانه ها می تواند عمدی باشد – برای مثال ، گروه هدف تبلیغات تلوزیونی اغلب نوجوانان و کودکان میباشد و برای آنها  برنامه ریزی و ارائه می شود . به این معنی است که کودکان و نوجوانان عموما از تمامی تصاویر و برند های معروف و تبلیغاتی در تلوزیون اطلاعات کافی دارند ( حتی بیشتر از شما ) . وباید این را هم بگوییم که  تنها شما نیستید که کودکتان به شما می گوید کدام مارک و کدام جنس را بخرید و مقرون به صرفه بوده و شیک باشد !!

خیلی از برنامه ها و رسانه ها هم هستند که به صورت غیر مستقیم بر روی نوجوانانتان تاثیر می گذارند. برای مثال تصاویر و موزیک ویدیو ها و حتی فیلم های غیر اخلاقی که نوجوانانتان به راحتی می توانند در اینترنت آن را نگاه کنند ، می تواند باعث بلوغ زودرس شان شوند . یا نوع دیگر از تصاویر و فیلم ها که  خشونت آمیزهستند و یا بازی های رایانه ای خشن که در روحیه ی کودک و نوجوانانتان تاثیر گذاشته و می تواند باعث پرخاشگری و بدرفتاری آنها با دیگران شود .

این گونه تاثیرات غیر مستقیم رسانه ها می تواند باعث شود که این عقده در فرزند شما به وجود بیاید که این کارها یک رفتار های طبیعی هستند که او نیز می تواند آنها را در زندگی واقعی خود انجام دهد.

اما برخورد داشتن با تاثیرات رسانه ها به این معنی نیست که فرزند شما با دیدن یک تصویر یا یک پیام  در معرض خطر است . نوجوانان همه ی کارهایی را که در رسانه ها می بینند یا افرد دیگری به او می گویند را ، انجام نمی دهند .  آن ها می توانند از تتاثیرات مخرب رسانه ها در امان باشند .

تاثیرات رسانه ها و رفتار های نوجوانان در معرض خطر

اجازه بدهید که در این قسمت درباره ی تاثیرات بدی که رسانه ها می توانند داشته باشند با هم بحث کنیم . ارتباط زیادی بین رفتار های نوجوانان و برنامه هایی که در تلوزیون و رسانه ها وجود دارد ، مشاهده شده است.

تاثیر رسانه ها بر تصور فرد از خودش

تصویر ذهنی فرزندتان از خودش تحت تاثیر عامل های مختلفی قرار دارد . این فاکتور ها می تواند شامل محیط های خانوادگی ،  توانایی های فرزند تان و یا نقص ها و ناتوانی هایی که دارد ، نگرش هایش درباره مسایل ، صنعت مد ، زمینه های فرهنگی ، رسانه ها ی شخصی و عمومی و تبلیغات انجام شده و … باشد.

اگر نوجوانان هیکل های خیلی لاغر و یا ماهیچه ای را ببینند این دیدن می تواند باعث تاثیر برروی ذهن آنها شده و آنها را به گرفتن رژیم های شدید سوق دهد .  این اتفاق بخصوص هنگامی رخ می دهد که هیچکس به این مدل اندام ها نگفته است که زشت است و اغلب اوقات همه خواهان این گونه از هیکل ها هستند.

تصاویر از بدنهای ورزشکاری و یا لاغر و به قولی مدل مانکنی باعث شده است که امروزه جراحی های پلاستیکی زیادی انجام شود تا بدن افراد را شبیه به آنچه که در  مجله ها و یا کانالهای مد و زیبایی است بکنند . مثلا خیلی از دختر ها خواهان تزریق پروتز به بدنشان هستند و …


تاثیرات رسانه ها و ارتباطش با خشونت

نگاه کردن به صحنه های خشونت آمیز در رسانه ها و بازی های رایانه ای به اندازه های کافی  باعث رفتار های خشونت آمیز و مهاجم در آنها می شود و باعث می شود که احساسات و نیاز های سایر افراد را درک نکرده و نسبت به محیط اطراف شان بیشتر احساس ترس و اضطراب کنند .

این گونه فیلم ها و بازی های خشن اغلب اوقات  این را نشان نمی دهند که اگر این چنین رفتاری در زندگی واقعی انجام شود چه سرنوشتی منتظر آنها خواهد بود .  این به آن معنی است که نوجوانان درک نمی کنند که نتیجه ی این رفتار ها در زندگی واقعی چیست.

رسانه ها می توانند هم چنین باعث رفتار های ناسالم و مخرب شوند که می توان از جمله ی آنها ، سیگار کشیدن  ، قرص خوردن و .. را نام برد . البته باید این را در نظر بگیریم که تاثیر خانواده و دوستان خیلی بیشتر از تاثیر رسانه ها بر نوجوانان می باشد .

تاثیرات رسانه ها  و رفتار های مثبت در نوجوانان

یک خبر خوب این است که رسانه ها تاثیرات مثبتی هم  بر روی رفتار نوجوانان دارند .

برای مثال : نوجوانانی که اخبار را در تلوزیون و سایر رسانه ها دنبال می کنند و به آن علاقه مند هستند باعث می شود که از اخبار اجتماعی و سیاسی اطلاع پیدا کنند . این می تواند همچنین باعث پیشرفت تحصیلی آنها شود و آنها را تشویق کنند که به عنوان یک شهروند در جامعه ی خود فعالیت داشته باشند .

نوجوانان همچنین پیام های مهم بهداشتی و پزشکی را از رسانه ها دریافت می کنند. برای مثال پیام های کمک های اولیه و یا پیشگیری از افسردگی وخود کشی و یا شویق برای خوردن مواد غذایی سالم و داشتن لایف استایل مناسب و سالم ، فعالیت هایی که باعث سلامتی می شود ، رفتار های اجتماعی مثبت ، پیشگیری های ابتدایی از ابتلا به بیماری های عفونی و واگیر و…

چقدر افراد مشهور در رسانه ها بر روی نوجوانان تاثیر می گذارند ؟

افراد مشهور اکثرا تاثیر خوبی بر رفتار نوجوانان ندارند ، اما همیشه هم این گونه نیست که حتما با تاثیر بد همراه باشد .

تاثیرات رسانه ها می تواند از طریق این که آن تبلیغ را یک شخص مشهوری انجام داده است یا اینکه یک شخصی که برای نوجوانان مهم است یک روش تغذیه ی خاصی را پیشنهاد دهد بر روی نوجوانان تاثیر بسیار زیادی می گذارد . البته شخصیت های معروف زیادی وجود دارد که زندگی و رفتارشان می تواند برای نوجوان ها یک الگوی مناسب باشد .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۴
مینا اسکندری

نظرات  (۱)

مطالب وبلاگتون واقعا کمکمون میکنه

پاسخ:
امیدوارم در آینده هم بهتون کمک کنه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی